Teljes átvizsgálás
Teljes átvizsgálás
Minőségi alkatrészek
Minőségi alkatrészek
Precíz szervizelés
Precíz szervizelés
Kulcsrakész szerelés
Kulcsrakész szerelés
Auto Service
gasdesignMűhely arculat:

Vezérműszíj csere

Subaru vezérlés csere
Vezérműszíj csereperiódus?
Mi az a vezérműszíj, és miért kell cserélni?
A vezérműszíj használata meghaladhatja az ajánlott intervallumot?
Ellenőrizhető a vezérműszíj állapota?
Mi történik, ha elszakad a vezérműszíj?
Mennyibe kerül a vezérműszíj cseréje?
Szükség van-e cserélni a vízszivattyút, a vezérműszíj-feszítőt és az egyéb alkatrészeket a vezérműszíj cseréje során?
Minden autóban van vezérműszíj
Honnan tudhatom, hogy az autónak vezérműlánca vagy -szíja van?
Hogyan lehet vigyázni a vezérműszíjra?

Mikor kell cserélni a vezérműszíjat?

Az ajánlott vezérműszíj csereperiódusokat a karbantartási ütemterv tartalmazza, lásd az autó kézikönyvét. Az ajánlott vezérműszíj csereperiódus autótípusonként nagyon változó, többségüknél 90 és 180 ezer km között változik. Bizonyos gyártók felsorolják az időintervallumokat is (például 7 évente). Néhány modern autó esetében az intervallumok még ennél is hosszabbak lehetnek. Ahhoz, hogy megtudja, mikor kell kicserélnie az autóban a vezérműszíjat, ismernie kell autójának motorméretet, motorkódját, de nem minden motor rendelkezik vezérműszíjjal.

Mi, a GIN 801 Bt. szerelői minden szervizelésnél ellenőrizzük a szíj és a görgők csereperiódusát, és jelezzük Önnek, ha esedékes a csere.

Ha autónkban vezérműlánc van, akkor szerencsésebbek vagyunk, mert ennél nincs előírt csereperiódus, bár a lánc is nyúlhat vagy akár el is szakadhat.

vezérműlánc csere

Mi az a vezérműszíj, és miért kell cserélni?

A vezérműszíj a főtengelyt köti össze a vezérmű tengellyel, és szinkronban tartja a mozgásukat. Azért hívják vezérműszíjnak, mert pontosan „időzíti” a dugattyúk fel-le mozgását a szelepek nyitásával.

Miért kell cserélni a vezérműszíjat?

  • A vezérműszíj idővel elhasználódik. Ha a vezérműszíj elszakad, a motor leáll, és javításra szorul. A javítás költsége a sérülésektől függ.

  • Egy másik ok, hogy az idő múlásával a vezérműszíj megnyúlik. A megnyúlt vezérműszíj tünetei között szerepel, hogy nem húz rendesen az autó, erőtlen, lassan gyorsul, és kigyullad a Check Engine jelzőlámpa. Néhány autóban a túl laza vezérműszíj tompa, csörgő zajt is előidézhet.

vezérműszíj csere

A vezérműszíj használata meghaladhatja az ajánlott intervallumot?

Bizonyos esetekben igen. Találkoztunk több nagy futásteljesítményű autónál olyan vezérműszíjjal, amelyet még nem cseréltek. Ugyanakkor előfordult olyan eset is, hogy a vezérműszíj idő előtt elszakadt.

Ezeket a vezérműszíj és vezérműlánc csereperiódusokat gyakrabban kérdezik tőlünk ügyfeleink:

  • VW Polo 1.4

  • 1.9 TDI

  • Ford Focus 1.5 TDCI

  • Opel Astra H (vezérműszíjas és vezérműláncos is lehet)

  • Volvo XC60

  • Volvo S40

  • 1.9 PD TDI

  • Ford Focus 1.6 TDCI

  • Hyundai i30 (vezérműszíjas és vezérműláncos is lehet)

 

Ellenőrizhető a vezérműszíj állapota?

Igen, de nem lehet 100%-os biztossággal megállapítani. A vezérműszíjat műanyag vagy fém burkolatok védik. Eltávolítjuk az egyik burkolatot, és szemrevételezéssel ellenőrizzük a szíj állapotát. Ha szakembertől kérne tanácsot, keressen minket bizalommal, vagy ha felénk jár, nézzen be autószervizünkbe.

 

Mi történik, ha elszakad a vezérműszíj?

A vezérműszíj szakadás először általában a szelepszár elgörbülését vagy törését okozza, ezután sérül a szeleptányér, majd a hengerben lévő alkatrészek és maga a henger is. Az időben elvégzett vezérműszíj cserével megkímélhetjük magunkat sok plusz költségtől.

Mennyibe kerül a vezérműszíj cseréje?

A vezérműszíj csere ára típustól függ, 30 ezer Ft-nál kezdődik. Ez munkadíj, nem tartalmazza a cserélendő alkatrészek árát. A vezérműszíj cseréjére még inkább igaz az alapelvünk, azaz nem dolgozunk hozott anyagból. Itt nagyon fontos a jó minőség, ugyanis nagyobb kárt okozhatunk vele, ha nem megfelelő alkatrészeket építünk be.

Talán mondanunk sem kell, hogy nem javasoljuk házilag elvégezni a vezérműszíj cseréjét, fontos a tapasztalat ennek a komponensnek a cseréjénél. Az alábbi videó alapján képet kaphat arról, hogy milyen összetett feladat a vezérműszíj cseréje, és nem csak vezérműszíj készlet, tapasztalat, de célszerszámok is szükségesek hozzá:

 

Szükség van-e cserélni a vízszivattyút, a vezérműszíj-feszítőt és az egyéb alkatrészeket a vezérműszíj cseréje során?

Ha a vízpumpát a vezérműszíj hajtja, akkor feltétlenül cserélni kell! Ha hosszbordásszíj hajtja, akkor is van olyan eset, amikor belóg a vezérlés alá a felfogatása, ezért akkor is ajánlott a csere. Feszítőt és terelőt minden esetben cserélni kell! Néhány autóban a hidraulikus vezérműszíj-feszítő ismert probléma: szivároghat és meghibásodhat nagyobb futásteljesítménynél. A vízszivattyú idővel elhasználódik, ezért biztonsági szempontból okos döntés cseréltetni.

Minden autóban van vezérműszíj?

Nem, sok modern autó ehelyett vezérműlánccal rendelkezik. A vezérműlánc karbantartást nem igénylő egység, de sajnos megnyúlik, és előfordul, hogy 60-80 ezer km után cserélni kell. Ezt zaj és csörgő hang jelezheti.

 

Honnan tudhatom, hogy az autónak vezérműlánca vagy -szíja van?

Ellenőrizze a karbantartási ütemtervét, vagy hívja az autókereskedőt. Ha benéz a XVI. kerületi műhelyünkbe, mi is szívesen segítünk Önnek.

 

Hogyan lehet vigyázni a vezérműszíjra?

A vezérműszíjat megkímélhetjük egyenletes vezetési stílussal. A túl gyakori fékezés, gyorsítás általában nagyobb igénybevételnek teszi ki a szíjat. Általánosságban elmondható, hogy a nagy fordulatszám-különbséggel járó sebességváltások (jellemzően a visszaváltások) fokozott terhelést jelentenek, és gyakran ilyenkor történik a vezérműszíj szakadás.