Teljes átvizsgálás

Minőségi alkatrészek

Precíz szervizelés

Kulcsrakész szerelés
Műhely arculat:

Vezérműszíj csere

Subaru vezérlés csere
Vezérműszíj csereperiódus?
Mi az a vezérműszíj, és miért kell cserélni?
A vezérműszíj használata meghaladhatja az ajánlott intervallumot?
Ellenőrizhető a vezérműszíj állapota?
Mi történik, ha elszakad a vezérműszíj?
Mennyibe kerül a vezérműszíj cseréje?
Szükség van-e cserélni a vízszivattyút, a vezérműszíj-feszítőt és az egyéb alkatrészeket a vezérműszíj cseréje során?
Minden autóban van vezérműszíj
Honnan tudhatom, hogy az autónak vezérműlánca vagy -szíja van?
Hogyan lehet vigyázni a vezérműszíjra?

Mikor kell cserélni a vezérműszíjat?

Az ajánlott vezérműszíj csereperiódus autótípusonként nagyon változó, többségüknél 90 és 180 ezer km között változik. Néhány modern autó esetében az intervallumok még ennél is hosszabbak lehetnek. Bizonyos gyártók felsorolják az időintervallumokat is (például 7 évente). Ahhoz, hogy megtudja, mikor kell kicserélnie az autóban a vezérműszíjat, ismernie kell autójának motorméretet, motorkódját, de nem minden motor rendelkezik vezérműszíjjal. Az ajánlott vezérműszíj csereperiódusokat a karbantartási ütemterv tartalmazza.

Mi, a GIN 801 Bt. szerelői minden szervizelésnél ellenőrizzük a szíj és a görgők csereperiódusát, és jelezzük Önnek, ha esedékes a csere.

Ha autónkban vezérműlánc van, akkor szerencsésebbek vagyunk, mert ennél nincs előírt csereperiódus, bár a lánc is nyúlhat vagy akár el is szakadhat.

vezérműlánc csere

Mi az a vezérműszíj, és miért kell cserélni?

A vezérműszíj a főtengelyt köti össze a vezérmű tengellyel, és szinkronban tartja a mozgásukat. Azért hívják vezérműszíjnak, mert pontosan „időzíti” a dugattyúk fel-le mozgását a szelepek nyitásával.

Miért kell cserélni a vezérműszíjat?

  • A vezérműszíj idővel elhasználódik. Ha a vezérműszíj elszakad, a motor leáll, és javításra szorul. A javítás költsége a sérülésektől függ.

  • Egy másik ok, hogy az idő múlásával a vezérműszíj megnyúlik. A megnyúlt vezérműszíj tünetei között szerepel, hogy nem húz rendesen az autó, erőtlen, lassan gyorsul, és kigyullad a Check Engine jelzőlámpa. Néhány autóban a túl laza vezérműszíj tompa, csörgő zajt is előidézhet.

vezérműszíj csere

A vezérműszíj használata meghaladhatja az ajánlott intervallumot?

Bizonyos esetekben igen. Találkoztunk több nagy futásteljesítményű autónál olyan vezérműszíjjal, amelyet még nem cseréltek. Ugyanakkor előfordult olyan eset is, hogy a vezérműszíj idő előtt elszakadt.

Ezeket a vezérműszíj és vezérműlánc csereperiódusokat gyakrabban kérdezik tőlünk ügyfeleink:

  • VW Polo 1.4

  • 1.9 TDI

  • Ford Focus 1.5 TDCI

  • Opel Astra H (vezérműszíjas és vezérműláncos is lehet)

  • Volvo XC60

  • Volvo S40

  • 1.9 PD TDI

  • Ford Focus 1.6 TDCI

  • Hyundai i30 (vezérműszíjas és vezérműláncos is lehet)

 

Ellenőrizhető a vezérműszíj állapota?

Igen, de nem lehet 100%-os biztossággal megállapítani. A vezérműszíjat műanyag vagy fém burkolatok védik. Eltávolítjuk az egyik burkolatot, és szemrevételezéssel ellenőrizzük a szíj állapotát. Ha szakembertől kérne tanácsot, keressen minket bizalommal, vagy ha felénk jár, nézzen be autószervizünkbe.

 

Mi történik, ha elszakad a vezérműszíj?

A vezérműszíj szakadás először általában a szelepszár elgörbülését vagy törését okozza, ezután sérül a szeleptányér, majd a hengerben lévő alkatrészek és maga a henger is. Az időben elvégzett vezérműszíj cserével megkímélhetjük magunkat sok plusz költségtől.

Mennyibe kerül a vezérműszíj cseréje?

A vezérműszíj csere ára típustól függ, 30 ezer Ft-nál kezdődik. Ez munkadíj, nem tartalmazza a cserélendő alkatrészek árát. A vezérműszíj cseréjére még inkább igaz az alapelvünk, azaz nem dolgozunk hozott anyagból. Itt nagyon fontos a jó minőség, ugyanis nagyobb kárt okozhatunk vele, ha nem megfelelő alkatrészeket építünk be.

Talán mondanunk sem kell, hogy nem javasoljuk házilag elvégezni a vezérműszíj cseréjét, fontos a tapasztalat ennek a komponensnek a cseréjénél. Az alábbi videó alapján képet kaphat arról, hogy milyen összetett feladat a vezérműszíj cseréje, és nem csak vezérműszíj készlet, tapasztalat, de célszerszámok is szükségesek hozzá:

 

Szükség van-e cserélni a vízszivattyút, a vezérműszíj-feszítőt és az egyéb alkatrészeket a vezérműszíj cseréje során?

Ha a vízpumpát a vezérműszíj hajtja, akkor feltétlenül cserélni kell! Ha hosszbordásszíj hajtja, akkor is van olyan eset, amikor belóg a vezérlés alá a felfogatása, ezért akkor is ajánlott a csere. Feszítőt és terelőt minden esetben cserélni kell! Néhány autóban a hidraulikus vezérműszíj-feszítő ismert probléma: szivároghat és meghibásodhat nagyobb futásteljesítménynél. A vízszivattyú idővel elhasználódik, ezért biztonsági szempontból okos döntés cseréltetni.

Minden autóban van vezérműszíj?

Nem, sok modern autó ehelyett vezérműlánccal rendelkezik. A vezérműlánc karbantartást nem igénylő egység, de sajnos megnyúlik, és előfordul, hogy 60-80 ezer km után cserélni kell. Ezt zaj és csörgő hang jelezheti.

 

Honnan tudhatom, hogy az autónak vezérműlánca vagy -szíja van?

Ellenőrizze a karbantartási ütemtervét, vagy hívja az autókereskedőt. Ha benéz a XVI. kerületi műhelyünkbe, mi is szívesen segítünk Önnek.

 

Hogyan lehet vigyázni a vezérműszíjra?

A vezérműszíjat megkímélhetjük egyenletes vezetési stílussal. A túl gyakori fékezés, gyorsítás általában nagyobb igénybevételnek teszi ki a szíjat. Általánosságban elmondható, hogy a nagy fordulatszám-különbséggel járó sebességváltások (jellemzően a visszaváltások) fokozott terhelést jelentenek, és gyakran ilyenkor történik a vezérműszíj szakadás.