Teljes átvizsgálás
Teljes átvizsgálás
Minőségi alkatrészek
Minőségi alkatrészek
Precíz szervizelés
Precíz szervizelés
Kulcsrakész szerelés
Kulcsrakész szerelés
Auto Service
gasdesignMűhely arculat:

Fék szerviz

Fék légtelenítés

Féktárcsa csere

Fékbetét csere

ABS előnyei

ABS hátrányai

Fék légtelenítés, fékbetét csere Budapest

Fék légtelenítés, fékbetét csere, fék szerviz a 16. kerületben féktárcsa csere, fékszerelés GIN801 Bt. +36 30 567 2611.

A fék karbantartása fontos az Ön és utasai biztonsága érdekében. Számos olyan jel van, amelyek azt jelezhetik, hogy a fékeket át kell nézetni. A különféle fékjavítások eltérő jellegűek lehetnek, a célunk, hogy a lehető legkedvezőbb ár-érték arányú fékszervizt kapja tőlünk.

Ha a fék sikító hangot ad, vagy köszörülést hall, amikor az autó megáll, ezek mind annak a jelei lehetnek, hogy haladéktalanul át kell nézetnie a fékrendszer elemeit. Forduljon megbízható szerelőhöz a fék ellenőrzéséhez, ha bármilyen rendellenességet észlel az autó fékteljesítményében.

Első hátsó fékek szervizelése autótípustól és évjárattól függetlenül. A hozzánk legtöbbször befutó igények 3 fő csoportba oszthatók.

  1. Fék légtelenítés
  2. Fékbetét csere
  3. Féktárcsa csere

Fék légtelenítés

Ha levegős a fékrendszer, akkor kevésbé fog a fék, és sokkal kisebb is a hatékonysága. Az ilyen alapvető biztonsági berendezésnek az autóban nagyon jól kell működnie. A fékrendszer kifogástalan működését a járművek rutin karbantartásakor mindig ellenőrizzük!

fék légtelenítés

Laikusként onnan vehetjük észre, hogy levegős a fékrendszerünk, hogy puha, beesik, amikor megnyomjuk, és ütemes pumpálás hatására megkeményedik. A régebbi, hagyományos, kézi légtelenítést 2 szerelő végezte, mert az egyik embernek magát a légtelenítést kellett végeznie, a másik szerelő pedig nyomta és pumpálta a fékpedált. Manapság már gépi légtelenítést alkalmazunk, ami sokkal gyorsabb is, nem folyik ki fölösleges fékfolyadék, és a rendszerből sokkal hatékonyabban eltüntethetők a légzsákok, illetve levegő- és páratartalom-zárványok.

A fékrendszer légtelenítése akkor hatékony, ha a munkahenger nem ad furcsa, szörcsögő hangot, a fékolaj buborékmentesen halad a csőben, és a fékpedál benyomásra azonnal fog. Fék légtelenítéskor valójában az adott munkahengert és a hozzá vezető csöveket légtelenítjük. Megesik, hogy nem a fékmunkahengerben van a levegő, hanem a csővezetékben. Ha teljes fékolaj cserét látunk jónak, akkor a fékolaj tartályt megtöltjük az új olajjal, és a hátsó kerekeknél kezdjük a légtelenítést.

A fékfolyadékot 2 évente illik cserélni. Ha a fékfolyadék víztartalma eléri a 2%-os értéket, akkor cserélni kell. Ennek az az oka, hogy a vizet tartalmazó fékfolyadék gőz tud képezni, ami összenyomható, ezért bizonytalanná teszi a fékrendszer működését. Ha a fékcsövek, valamint a korrozív rendszerben lévő tömítések sérülnek, akkor ugyancsak levegő hatolhat be.

Féktárcsa csere

A féktárcsa csere bizonyos időközönként elkerülhetetlen, a használat hosszabb távon igénybe veszi a fékbetétet és a féktárcsát is. A fékek élettartamát megnövelhetjük, ha próbálunk arra figyelni, hogy sűrűbben alkalmazzunk motorféket. Ilyenkor elvesszük a lábunkat a gázpedálról, illetve fékezéskor nem folyamatosan nyomjuk a pedált, hanem inkább szakaszosan fékezünk.

A féktárcsa periódusát nehéz megmondani, mivel több tényezőtől is függ. Ilyenek a vezetési stílus, a lejtős utakon való közlekedés, illetve hogy milyen rakománnyal közlekedik az autó. Az autósok pontosan érzik, ha a fékpedál benyomására az autó nem a megszokott módon reagál, ilyenkor érdemes autószerelő műhelyt felkeresni, ahol az átvizsgáláskor kiderül, hogy mi a jelenség oka.

féktárcsa csere

Figyelem! Ne spóroljunk azzal, hogy „elmegy ez még pár kilométert”, mert a fékrendszer nem biztonságos működése életveszélyes lehet!

Féktárcsa csereperiódus

Az autók többségénél az első féktárcsák és fékbetétek nagyobb igénybevételnek vannak kitéve, a féktárcsa csere ott hozzávetőlegesen 40-60 ezer kilométerenként, a hátsó féktárcsáknál 50-80 van ezer kilométerenként aktuális.

Ha fékbetétet cserélünk, akkor érdemes hozzáigazítani a féktárcsához az alkatrészek kopása miatt. Ha csak fékbetétet cseréltetünk, nem szükséges a féktárcsa csere, de féktárcsa csere esetén mindent cserélni kell!

A fékrendszer problémájára utaló jelek:

  • fékezéskor fémes hangot hall
  • a kormánykerék ide oda jár
  • fékezéskor az autó valamelyik oldalra elkezd húzni
  • a fékpedál érezhetően üt
  • benyomásra megnövekedett fékút, lassabb fékezés
  • úgy tűnik, hogy a fékpedál szivacsos, vagy a szokásosnál lentebb kell nyomnia a pedált
  • a fékezés során szokatlan zajok vagy rezgések lépnek fel
  • csiszoló vagy csikorgó hang hallható
  • autója pulzál, amikor autópályán nagyobb sebességgel halad
  • már több idő telt el, mint amit a szervizkönyv ajánl, vagy 25-30 ezer km-t tett meg a fékek utolsó ellenőrzése óta
  • a műszerfalon lévő fék figyelmeztető lámpa kigyullad és égve marad
  • a járművének hosszabb távolságokra van szükség a megálláshoz, mint korábban
  • a fékpedál lassan reagál
  • a fékpedál nagyon erős nyomást igényel

Gyakori igények féktárcsa kapcsán:

  • Suzuki Swift féktárcsa cseréje
  • hátsó féktárcsa cseréje
  • Suzuki Ignis féktárcsa cseréje
  • Opel Astra féktárcsa cseréje
  • Renault Megane hátsó féktárcsa cseréje

A fékpedál megnyomásakor a fékbetétek súrlódást okoznak, viszont a féktárcsa eloszlatja a hőt, hogy megakadályozza a fékek túlmelegedését. Mindkettő nélkülözhetetlen a fékrendszer megfelelő működéséhez, ezért mindkettő megfelelő ellenőrzést igényel a fékek karbantartásakor.

A fékek átvizsgálása szervizműhelyünkben a következőket foglalja magában:

  1. A fékfunkció ellenőrzése, a fékbetét vastagságának mérése.
  2. Folyadékok: a fékfolyadék szintjének és szivárgásának ellenőrzése
  3. Tárcsák, dobok: annak ellenőrzése, hogy szükség van-e a felület tisztítására vagy cserére
  4. A fék munkahengerek ellenőrzése
  5. A fékszerkezet ellenőrzése kopás, elhasználódás szempontjából
  6. Fékcsövek: a fékcsövekkel kapcsolatos problémák gyakran előfordulnak, ezért ellenőrzést igényelnek az elhasználódás miatt

Fékbetét csere

A fékbetétek vastagsága nem szabad, hogy 2-3 mm-nél kisebb legyen, mert ekkor már nincs meg az optimális fékhatás. Maga a fékbetét nem igényel karbantartást, viszont a felfekvő felületek beszorulhatnak a rozsdától. A fékbetéteket tengelyenként párban cseréljük.

fékbetét csere A fék szervizelése, a fék alkatrészek javítása és cseréje

 

Kopó alkatrészekként a fékeket úgy tervezték, hogy elhasználódjanak. A betét dörzsöli a féktárcsát, hogy megállítsa az autóját, így a kopott fékbetétek az első olyan alkatrész, amelyet ellenőrizni kell. A teljes ellenőrzés azonban megmutatja a háttérben meghúzódó esetleges problémákat, valamint azt, hogy mit lehet megjavítani, és mit kell kicserélni. A fékbetét cseréje az egyik leggyakoribb javítási munka a járműipari fékrendszereknél.

Keresett szolgáltatások a fékbetétek szervizelésével kapcsolatban:

  • Opel Astra G fékbetét cseréje
  • Suzuki Swift fékbetét cseréje
  • Ford Focus hátsó fékbetét cseréje
  • Opel Zafira hátsó fékbetét cseréje
  • Skoda Octavia fékbetét cseréje
  • VW Passat fékbetét cseréje
  • Citroen Xsara Picasso hátsó fékbetét cseréje

Fékekkel kapcsolatos gyakori kérdések

Hogyan kell működniük a fékeknek?

A fékeket úgy tervezték, hogy ellensúlyozzák a jármű mozgását. Amikor lenyomja a féket, egy kar működik a fő hengeren, hogy felszabadítsa a hidraulikafolyadékot. Ez a folyadék láncreakciót vált ki a hidraulikus rendszerben, hengerről hengerre haladva, a láb által kifejtett kis erő többszörösére, hogy az autó megálljon.

Mik a fékbetétek?

A fékbetétek a fékmunkahengerekkel együtt lépnek működésbe, hogy megállítsák a kerekek forgó mozgását. A dugattyú összepréseli a betéteket, súrlódást hoz létre a betétek és a féktárcsák között. A betétek és a tárcsák együtt állítják meg az autó kerekeit. Amikor nyomást gyakorol a fékre, és csikorgó hangot hall, minden bizonnyal cserére szorulnak a fékbetétek.

Meddig működik a fékbetét és a féktárcsa?

A fékbetétek típustól és gyártási technológiától függően akár 30–60 ezer kilométert is kibírnak. A féktárcsák élettartama ennél jóval többet is lehet (általában 2 betét után cserélni kell őket), de ez nagyban függ a vezetési szokásoktól és az útviszonyoktól, a jármű terhelésétől.

Milyen gyakran kell cserélni a fékfolyadékot?

Ez a jármű gyártmányától és modelljétől függ. Olvassa el a gyártó tervezett karbantartási útmutatóját a jármű optimális működéséhez. Általános ökölszabályként a fékfolyadék cseréje a fékbetétek cseréjével együtt esedékes, kb. 2 évente.

Mi okozza a fékzajt?

Számos oka lehet annak, hogy fékezéskor zajokat hall. A zajt rozsdásodott tárcsák okozhatják, míg a remegő zajok általában elvékonyodott fékbetéteket vagy a tárcsát ütő indikátort jelzik. A csikorgó zajt vagy a féktárcsa és a féknyereg egy részének érintkezése, vagy az elvékonyodó fékbetét és féktárcsa fémes érintkezése okozza. A féknél az anyaghiányból adódó zajok a közlekedés biztonságát veszélyeztetik, ezért haladéktalanul forduljon autószerelőhöz!

 

Az ABS előnyei

A blokkolásgátló fékek elsődleges előnyei a következők.

  • Megnövelt fékerő, különösen jégen: az ABS technológia jelentősen csökkenti a kerekek blokkolódásának és a jármű csúszásának kockázatát, különösen csúszós körülmények között. Nem túlzás azt mondani, hogy ez életmentő lehet, segítve a járművezetőket az irányítás fenntartásában és a potenciálisan veszélyes helyzetekből való kilépésben.
  • Csökkenhettek a biztosítási költségek: talán hihetetlenül hangzik, az ABS technológiával rendelkező autók csökkenthetik az autóbiztosítások díját éppen azért, mert a blokkolásgátló fékek olyan sokszor bizonyultak hasznosnak, hogy csökkentik a balesetek kockázatát.
  • Megnövelt viszonteladói érték: az ABS technológia növeli a jármű értékét. Valójában, mivel ez a mai járműveknél már gyakorlatilag szériafelszerelés, az ABS hiánya azt jelenti, hogy a jármű alacsonyabb áron fog elkelni.

Mik az ABS hátrányai?

A fenti előnyök jelentősek és meghaladják az esetleges hátrányokat. Ettől függetlenül néhány hátrányt ismernie kell:

  • Megállási idő következetlenség: egyes járművezetők azt állítják, hogy az autóval történő teljes megálláshoz szükséges idő kissé inkonzisztens az ABS technológiának köszönhetően.
  • Probléma a hóban vagy köves úton: míg a blokkolásgátló fékek javítják a biztonságot és az irányítást a legtöbb útviszonynál, nagyobb kihívást jelentenek havas vagy kavicsos úton való haladáskor.
  • Karbantartás: előfordulhat, hogy kisebb ellenőrzésre szorulnak a blokkolásgátló fékek, beleértve az érzékelők időnkénti ellenőrzését és a lehetséges érzékelőcserét is. Ennek ellenére ez a karbantartás általában minimális, kivéve, ha gyakran szélsőséges időjárási körülmények között kell vezetnie.

Az ABS végső értékelése

Az érvek és ellenérvek összevetése után is egyértelműnek látjuk: bármelyik hátrányt is vesszük alapul, a biztonság és az irányíthatóság javítása fontos szempont. Ez az oka annak, hogy az új járművek túlnyomó többségében az ABS az alapfelszereltséghez tartozik, és a legtöbb sofőr magától értetődőnek tartja a meglétét.

Az ABS karbantartása nem túl nagy kihívás. Alapvetően a kerékérzékelőket kell rendszeresen ellenőrizni, illetve rendszeresen fékfolyadékot kell cserélni, amelyet a GIN801 Bt. autószervizében az összes többi fékjavítással és szervizeléssel együtt szívesen elvégzünk járművén.