Teljes átvizsgálás
Teljes átvizsgálás
Minőségi alkatrészek
Minőségi alkatrészek
Precíz szervizelés
Precíz szervizelés
Kulcsrakész szerelés
Kulcsrakész szerelés
Auto Service
gasdesignMűhely arculat:

Autó hűtőventilátor kérdések

autó ventilátor nem működik

Miért nem kapcsol be az autó hűtőventilátora? A ventilátor nem kapcsol be! A potenciális okok és meghibásodások keresése. Az autó ventilátor nem működik. Mi ilyenkor a teendő?

A levegős rendszer, a biztosítékhiba, szakadt kábel, jeladó relé mind-mind okozhatnak zavart a hűtőrendszer hibájában. Hideg motornál ellenőrizze a hűtőfolyadék szintjét. Ha a folyadék kevés és szivárog valahol, máris oka van a problémának.

Ha a motor leállítása után is forog még a ventilátor, az nem feltétlenül baj. Jelentheti azt, hogy a motor túlmelegedett, és néhány perc elteltével normál működés esetén le kell állnia. Akkor kell gyanakodnunk hibára, ha huzamosabb ideig megy a ventilátor.

Fontos! A ventilátorba nem szabad belenyúlni, mert bármikor bekapcsolhat, és súlyos sérüléseket okozhat!

A legegyszerűbb persze az, ha autószerelőhöz fordulunk. De mit tehetünk saját magunk? Kell-e szerelőhöz mennünk az autónkkal? Jelenségek felismerése és megállapítása.

Útközben észrevette, hogy a folyadékhőmérséklet-mérő mutatója a piros mezőben van. Sürgősen megállunk, felemeljük a motorháztetőt: ha a ventilátorlapátok mozdulatlanok, tudjuk, hogy probléma van. Hogyan tudom megoldani a problémát és biztonságosan hazaérni?

Gyakran jönnek hozzánk ilyen jellegű kérdésekkel, problémákkal:

  • Autó hűtőventilátor mikor kapcsol be?

  • Leállítás után megy a ventilátor

  • Hűtőventilátor relé hiba

  • Autó ventilátor nem működik

  • Hány foknál kapcsol be a hűtőventilátor?

  • Hűtőventilátor biztosíték

  • Folyamatosan megy a hűtőventilátor

  • Hűtőrendszer hiba jelei

  • Gyakran bekapcsol a hűtőventilátor

Ha folyamatosan pörög a ventilátor úgy, hogy a motor el sem éri az üzemi hőfokot, akkor a hőgomba vagy relé cseréje meg szokta oldani a problémát.

Ha hideg motornál is megy a ventilátor, akkor ennek oka lehet a részecske szűrő regenerálása.

Mi a teendő, az alábbiakban ismertetünk néhány jellemző problémaforrást.

A hűtőventilátor rendeltetése és kialakítása

A ventilátort léghűtésre használják, amely a folyadékkal együtt biztosítja a motor optimális működését. A folyadékhűtés hatékonyságának növelése érdekében hűtőt alkalmazunk: a bejövő levegő átáramlik a cellákon, és lehűti a folyadékot. Kis sebességnél vagy városi forgalomban azonban a légáramlás nem megfelelő. A túlmelegedés elkerülése érdekében be kell kapcsolni egy ventilátort, amely a levegőt a hűtőhöz irányítja és lehűti.

A régebbi modellek és a modern terepjárók mechanikus ventilátoros meghajtást használnak. Régebbi autóknál még előfordul ilyen megoldás, később viszont modernebb megoldást szereltek az autókba a hűtéshez. A mechanikus megoldások előnye az elektromos ventilátorokkal ellentétben, hogy nem okoz gondot a víz behatolása.

Az autók hűtőventilátorát csak akkor kell működtetni, ha a hűtőfolyadék hőmérséklete megközelíti a kritikus értéket, és fennáll a túlmelegedés veszélye. A ventilátor vezérlő elektronikája elvben roppant egyszerűen működik.

A ventilátor automatikus bekapcsolásához hőmérséklet-érzékelő van felszerelve. Ez méri a hűtőfolyadék hőmérsékletét. Ha ez elfogadható a motor normál működéséhez, a ventilátort kikapcsolja. Ha fennáll a túlmelegedés veszélye, a hőkapcsoló parancsot küld a ventilátor bekapcsolására. Amikor a hőmérséklet csökken, az érzékelő kikapcsolja a ventilátort.

Fejlettebb ventilátorvezérlő rendszerek elektronikus vezérlőegységgel rendelkeznek. A vezérlőegység mellett van egy felügyeleti érzékelő is, a modern autókban gyakran kettő. Az egyik a hűtőből a cső foglalatába, a másik a tápegység aljzatába van felszerelve. A hűtőrendszerért felelős vezérlőegység modul reagál a két érzékelő mért értéke közötti különbségre. Néhány új modell részt vehet a ventilátor és más érzékelők vezérlésében, amelyek figyelik a főtengely sebességét és az üzemanyag-fogyasztást is. Minden jelet továbbítanak a számítógépre, amely elemzi őket és elküldi a megfelelő parancsot az adott részegységnek.

Autó ventilátor nem működik

Mechanikus ventilátoros hajtások esetén a diagnózist szemrevételezéssel kell elvégezni. A csak hőkapcsolót használó elektromos rendszerek könnyen diagnosztizálhatók. A modern rendszerekben a hibás elemet azonosítani kell az eszköz áramkörei között. Az alapjárati ventilátorral kapcsolatos probléma lehet a biztosítékdobozban, az egyik érzékelőben, a számítógépben vagy a motorban.

Ha a ventilátor nem indul, először ellenőrizze a termosztátot. Ez manuálisan történik: megpróbáljuk megérinteni a hűtő alsó csövét. Ha hideg, előfordulhat, hogy a termosztát nem működik, beragadt. A folyadék kis körökben áramlik, a radiátorban hideg és a motorban túlmelegedett. A hűtő hőmérséklet-érzékelője alacsony folyadékhőmérsékletet érzékel, és nem utasítja a ventilátort bekapcsolásra. A termosztátot ekkor valószínűleg ki kell cserélni. Vigyázzon az ellenőrzés során, mert megéghet az ujja.

Ha meggyőződött arról, hogy a ventilátor motorja működik, akkor máshol van a probléma. Lehet a csővezetékekben dugulás, vagy akár vízpumpa hiba is. Ha ezt tapasztalja hívjon minket bizalommal.

A hűtőventilátor kapcsoló hibái és típusai

A hiba nyilvánvaló, amikor a ventilátor nem kapcsol be, és a hűtőfolyadék túlmelegszik. Észrevehető, ha álló helyzetben a motor túlmelegszik, de vezetés közben minden rendben van. Természetesen nemcsak a hőgomba lehet hibás, mert lehet, hogy kiégett a biztosíték vagy megsérült a kábel. Télen még a latyak, sár felverődése is veszélyes lehet, mivel megfagy a ventilátoron, és károsíthatja annak működését. Vannak olyan hőgombák, amelyek különböző hőmérsékleti tartományokban működnek. És természetesen, ahogyan más alkatrészekkel megszokhattuk, minden járműtípusnak más típusú ventilátor kapcsolója van, ezért van Peugeot, Skoda, Opel vagy akár egy Lada ventilátor kapcsoló. Sok hőgomba utángyártott alkatrészek formájában is megtalálható, mint például a Facet, a FAE, a Febi, a Hella, a Vernet vagy a Bosch ventilátor kapcsolók.

Hűtővíz túlmelegedés lehetséges okai

A túlmelegedés lehetséges, hogy annak köszönhető, hogy a vízszivattyú nem megfelelően keringteti a hűtővizet. Ez azt is magyarázhatja, hogy a ventilátort bekapcsoló hőgomba miért nem azonos vízhőmérséklettel rendelkezik, mint a vízhőmérő hengerfejében található jeladó, ezért úgy tűnik, hogy máskor is be van kapcsolva.

Az is előfordulhat, hogy valahol szivárog a folyadék ezért levegőssé válik a hűtőrendszer ,de akár lehet az is hogy a hengerfej tömítés égett át és a motorunk a sűrítéskor keletkező nyomás egy részét benyomja a hűtőrendszerbe. Vagy lehet akár blokk vagy hengerfej repedés is de azért ez a ritkábban előforduló eset. Szélsőséges esetben a vízhűtőnk lamellái eltömődhetnek és hiába megy a ventilátorunk nem képes visszahűteni a motorunkat. Mielőbb utána kell járni a hiba okának mielőtt nagyobb bajt okozna.